Sollefteå brukshundklubb är en lokalklubb i Svenska Brukshundklubben, SBK, du kan läsa mer om SBK på www.brukshundklubben.se/.

Till höger här kan du se en video om Svenska Brukshundklubben (SBK) och vad du får som medlem.

Vi följer därmed de regler och ordningar som beslutas av Svenska Brukshundklubben centralt.
En policy för hundträning och hundhållning har tagits fram av Svenska Brukshundklubben. Som en del av SBK så har vi förbundit oss att följa policyn. Vi anser att det är ett viktigt dokument och uppmanar alla våra medlemmar att läsa och ta till sig av detta, du finner det och andra viktiga dokument på SBK´s hemsida:

Ha ett öga på vårKalendersom innehåller all verksamhet som bedrivs på klubben.
Kursverksamhet och tävlingar/prov har alltid företräde. Om planen är uthyrd gäller detta, samt våra Öppna Träningar. Det är alltid bra att slänga ett öga på Kalendern innan du åker upp till klubben, så det inte är tävling eller uthyrt när du tänkt träna.

Egen Träning:
De planer som inte är bokade får du som medlem använda fritt när som! Vi visar hänsyn för varandra, turas om på planen, dela på tillgängligt material, så får alla en trevlig träning. Självklart ställer vi tillbaka material vi har använt och tar gemensamt ansvar för vår klubbs omvårdnad.

Hundar på klubbområdet:
Du är välkommen att rasta din hund kring parkeringen och efter vägen. Självklart plockar vi upp efter våra hundar! Det finns en promenadstig med start vid parkeringen och ner förbi ladan och gräsplanen. Denna stig fungerar även bra att gå på vintern då den fungerar som skoterled.

Se till att din hund är färdigrastad innan ni kliver in på våra träningsplaner. När du promenerar med din hund på klubbområdet är det viktigt att du håller den kopplad eller under sådan kontroll att den inte kan komma fram till andra ekipage, eftersom det finns många hundar som inte uppskattar närkontakt med andra hundar. På planerna får man självklart ha hunden lös vid träning och lekbelöning, om den inte springer fram till andra ekipage och stör. I annat fall ska den även här vara kopplad. Alla är välkomna att träna sina hundar, i olika discipliner och på olika nivåer!

Löptikar:
Vi har inga restriktioner mot löptikar, men prata med övriga närvarande på klubben, innan du tar ut tiken ur bilen, det kan också vara lämpligt att inte ta med din löpande tik in i klubbhuset utan tikskydd, av respekt för andra

Klubbstugan:
Klubbstugan är låst med tagg/kodlås och står enbart öppen vid kurs eller Öppna Träningar, förutom Tävlingar och olika aktiviteter. Alla medlemmar har möjlighet att få en tagg och tillgång till stugan dygnet runt.

När klubbstugan står öppen i samband med aktiviteter så är du som medlem självklart välkommen in, så är även din hund. Du städar upp efter dig och din hund innan ni lämnar stugan, behöver du eventuella städmedel frågar du bara ansvarig om detta. Vi hjälps alla åt att hålla vår Klubbstuga ren och snygg! Skriv gärna upp dig på städlistan som finns här på hemsidan.

Du kan köpa kaffe och dricka i klubbstugan, aktuell prislista finns. Betalning via Swish. Glöm inte att märka din betalning med ”fika”.

Sollefteå Brukshundklubb är en ideell förening vars aktiviteter bygger på de medlemmar som ställer upp med sin tid och sin kunskap för att anordna aktiviteter för oss alla. Det finns alltid en mängd uppgifter att utföra i klubben och som vi behöver hjälpas åt med att genomföra tillsammans. Det spelar ingen roll om man är nybörjare eller tävlar på elitnivå, allt engagemang och hjälp man kan bidra med till klubben är guld värt!

Att hjälpa till som exempelvis funktionär på någon av våra många tävlingar vi arrangerar, eller som medhjälpare på kurs och dylikt, ger dessutom nya medlemmar en chans att lära känna andra medlemmar, och äldre medlemmar en chans att lära känna de som är nya. Dessutom innebär det ofta helt unika chanser att få en inblick i olika delar av hundverksamheten och värdefulla kunskaper. Så tveka inte om du skulle kunna tänka dig att avsätta lite tid och kraft för att ta dig an någon syssla för klubbens räkning. Kontakta respektive utskott eller vår ordförandeordforande@sollefteabhk.seom du vill bidra, håll utkik på hemsidan och i Facebookgruppen för att hjälpa till med gemensamt underhåll av vår fina anläggning – Alla behövs!! bygger på att vi hjälper varandra